Bóle Kręgosłupa

90% społeczeństwa odczuwa bądź odczuwało w którymś momencie życia ból kręgosłupa.

Fizjoterapeuta może pomóc zarówno w przypadku ostrego bądź przewlekłego bólu.

Bóle kręgosłupa dzielimy na:

• ból odcinka szyjnego kręgosłupa, często z promieniowaniem lub drętwieniem kończyn górnych
  • ból odcinka piersiowego kręgosłupa (najczęściej pomiędzy łopatkami)
  • ból odcinaka lędźwiowego kręgosłupa, często z promieniującą do nogi/ nóg tzw rwą kulszową, lub udową.

Najczęstsze przyczyny:

• uraz np. wypadek komunikacyjny, uraz typu “smagnięcia biczem”, upadek
  • powtarzające się mikrourazy i przeciążenia wynikające z braku zachowania odpowiedniej ergonomii podczas pracy fizycznej lub za biurkiem
  • osłabienie mięśni stabilizujących kręgosłup,przez co wzrasta napięcie dużych mięśni powodując ból.
  • zmiany zwyrodnieniowe

Leczenie:

• Znakomitą większość przypadków bólu kręgosłupa można całkowicie wyleczyć fizjoterapią. Fizjoterapeuta ma do dyspozycji mnóstwo narzędzi z zakresu terapii manualnej, terapii tkanek miękkich, technik rozluźniania mięśniowo-powięziowego, terapii trzewnej, tapingu medycznego i zindywidualizowanych ćwiczeń. W zależności od zaawansowania choroby leczenie może zająć 1 spotkanie lub może wymagać regularnych wizyt. Ważną rolę w procesie powrotu do pełnej sprawności odgrywa zaangażowanie klienta w ćwiczenia i postępowanie zgodnie ze wskazówkami terapeuty co do ergonomii pracy i codziennego funkcjonowania.
  • Zdarza się, że gdy choroba jest zbyt zaawansowana, niezbędne jest leczenie operacyjne. Należy jednak pamiętać że przed i po operacji absolutnie niezbędna jest rehabilitacja. Bezwzględnymi wskazaniami do operacji są osłabienie siły mięśniowej kończyn, zaniki mięśniowe, częste bóle i zawroty głowy, drętwienie języka opadanie stopy, niewydolność zwieraczy, zaburzenia czucia, rozległe osłabienie odruchów

Ciekawostka o rezonansie magnetycznym (MRI):

Dobra wiadomość! Nie należy zbytnio przejmować się swoim rezonansem. Jarvik i wsp. (2001) przeprowadzili badanie MRI 148 pacjentów, których w chwili obecnej NIE bolą plecy lub NIGDY nie doświadczyli bólu krzyża.

Co pokazały wyniki?

123 pacjentów (83%) miało umiarkowaną do silnej dehydrytacji krążka międzykręgowego

83 (56%) pacjentów miało stwierdzone zwężenie przestrzeni międzykręgowej

48 (32%) pacjentów miało protruzję przynajmniej jednego krążka międzykręgowego