Jelito cienkie- 5 metrowy maraton trawienia i wchłaniania

Jelito cienkie kontynuuje pracę rozpoczętą przez dwunastnicę oraz wchłania strawione składniki odżywcze. Kłopoty z jelitem cienkim mogą rozpocząć się od nieprawidłowej diety, stresu emocjonalnego i interwencji chirurgicznych.
Podobnie jak w przypadku kłopotu z dwunastnicą, jelito może być przyczyną bólu i ograniczenia ruchomości w obrębie kręgu szyjnego C0-C1 i C3-4 oraz piersiowego Th 6-10 ze względu na swoje unerwienie.
Ponieważ krezka ułożona jest po przekątnej, napięcie jelita cienkiego może doprowadzić do skoliozy lewostronnej, oraz podobnie jak dwunastnica do hiperlordozy i bólu odcinka lędźwiowego kręgosłupa.

Jelito cienkie leży w torbie otrzewnej na macicy, pęcherzu i odbytnicy które znajdują się już pod otrzewną. Jednak jajowody i jajniki przebijają się do otrzewnej i przebywają luźno między pętlami jelita cienkiego. Jajnik jest delikatną strukturą, jeśli jelito jest napięte, będzie ocierać o jajnik i będą powstawać cysty, podobnie jak powstają pęcherze na piętach od za ciasnych butów (więcej na ten temat w artykule o jajnikach).

Inne objawy problemów z jelitami:
– luźny stolec
– -gazy i wzdęcia, wybrzuszony brzuch
– ból brzucha
– nietolerancje pokarmowe
– tzw. zespół jelita drażliwego

Szczególnie posklejane jelita będą miały osoby cierpiące na endometriozę i chorobę Crohna.

Odpowiednio przeszkolony fizjoterapeuta, ma narzędzia by z tym wszystkim pracować.